Afdelingsmøde 45

 

 
 

 

 

 

 

 


   Nytårskur

Bobler og Beboermøde

 

tirsdag 21.01.2025 klokken 17.00

i Fælleshuset

 

Velkommen til og Godt Nytår

 

Dagsorden

-      tak til bestyrelsen for samarbejdet og engagement i 2024

-      udlejning af Fælleshuset - fejl og mangler

-      gulvet i Fælleshuset

-      afsluttet etablering af affaldssortering og skur per 1.februar

-      etablering af el-ladestandere og ibrugtagning

-      beboer tilfredshed af Fælleshuset og Gæsteværelser

-      kommende arrangementer

 

Ingen indkomne forslag af beboer.

 

Evt:

●   Vild med vilje

 

 

Referat:

Velkomst ved formand Lise - skål.

-      Tak til bestyrelsens indsats det forgangne år. Både for samarbejdet og for dialog ind i vores bestyrelse og de opgaver der må være. Tak for engagement ind i vores afdeling og drivkraften at føre opgaver og aktiviteter til dørs.

Tak for det store arbejde, der ligger i at stå med ansvar for vores Fælleshus og gæsteværelser. Både for at gå og skrue de løse skruer i stolene, koordinere nøgleoverdragelse ved udlejning og følge op på at standard i Fælleshus og gæsteværelser er gode.

-      Udlejning af Fælleshuset. Grundet uheldige episoder ved udlejning, har bestyrelsen måtte træffe beslutninger om drikkevare køleskabene i den lille sal og gulvet i både den lille og den store sal. Der har efter et arrangement været dybe ridse tværs gennem begge sale. Dette skyldtes, at man havde flyttet på drikkevare køleskabene og disse har lavet skader på gulvet. Dette er blevet udbedret og der er skærpet fokus på overleveringsstandard af både Fælleshus og gæsteværelser, da vi desværre ofte oplever, at man ikke enten registrere fejl/mangler eller kommunikerer opståede skader mm.

Både vores Fælleshus og vores to gæsteværelser er et stort fælles ansvar, og ikke blot bestyrelsens eller de frivillige der er omkring udlejningen.

Det seneste år, har vi også været opmærksomme på, at service, bradepander mm forsvinder fra køkkenet - det kan være tilfælde, at en beboer evt er kommet til at “låne” med hjem. Vi har blot sørget for at fylde op i skabene; også med henblik på viskestykker, karklude mm.

-      Affaldssortering og skur per 1.2.25

RenoSyd er per 1.2.25 ved sidste etappe af etableringen af affaldssortering i vores afdeling. Med udgang af Januar bliver skraldeskuret og dens funktion nedlagt. Det er ikke tilladt, at henstille affald, større papkasser mm ved affaldsøerne rundt i afdelingen. Man er selv ansvarlig for, at køre sit affald mm væk. Det er ikke en vicevært opgave og det vil være rigtig ærgerlig for deres yderligere opgaver og funktioner i afdelingen, at deres tid skal gå med at indsamle, sortere og bortskaffe affald og henstillede ejendele, som man som beboer selv er ansvarlig for at bortskaffe.

RenoSyd har ud fra statistikker for vores afdeling, vurderet størrelser og antal containere. Og indtil andet bliver vurderet eller søgt om, er det denne sorteringsmodel vi går med. Der vil være opmærksomhed herom omkring på bestyrelsesmøder og beboere er velkomne til at henvende sig til bestyrelsen.

-      El-ladestandere

De fire el-ladepladser er kommet godt igang og bruges af både beboer og gæster.

Det sker, at nogle personbiler forvilder sig til at parkere på disse pladser. Man er velkommen til at gå i dialog med beboer, der gentagne gange parkerer og spærrer på el-ladepladserne. Disse er tydeligt skiltet med at være EL-Ladepladser. De er ikke forbeholdt parkering for el-biler heller. Bilejere der parkerer og lader flytter også deres bil efter endt ladning for at parkere andet sted og frigive ladeplads. Oplever man derimod gentagne udfordringer kan man henvende sig på driftsmail drift@sab-net.dk (vi er afdeling 45). Der drøftes kort, om det er Aura/udbyder eller SAB man kontakter ved udfordringer.

-      Kommende arrangementer i afdelingen

Som beboer er man altid velkommen til at henvende sig til bestyrelsen, hvis man vil stå for at bidrage med inspiration eller hjælpende hænder til det sociale liv herude, som vi er fælles om at skabe. Er der noget man gerne vil stå for at være tovholder for eller på anden måde byde ind med, er man velkommen at henvende sig til bestyrelsen.

Som afdeling ønsker vi alle et bredt fællesskab på tværs af baggrunde, kultur og alder.

Næstkommende arrangement er vores traditionsrige sommerkomsammen, nemlig Sankt Hans med bespisning og Sankt Hans bål. Vi vil forsøge os på, at ramme bredt med i forhold til maden der bestilles. Sankt Hans falder på mandag 23.6 - så sæt et kryds i kalenderen. Vi vil glæde os til at hygge sammen denne aften.

-      Evt

-      En beboer deler erfaring, at man ved leje af Fælleshuset har oplevet, at salen er meget kold. Der deles erfaringer med hinanden om, at man som lejer selv er ansvarlig for at skrue op for varmen på de radiatorer i de sale man benytter, så der er behageligt til ens arrangement. Ved endt leje skrues der ned igen.

-      Tilstedeværende beboere giver udtryk for stor tilfredshed omkring Fælleshuset og gæsteværelserne. Der gives udtryk for, at man skal støtte op om at sørge for en god standard; både ved overtagelse og overdragelse af de lejede lokaler.

-      Tilstedeværende beboer giver til kende, at have observeret andre beboer, der både tager stole og borde fra terassen foran Fælleshuset, fra tagterasserne eller fra stole-depotet. Dette håber vi stopper, da det ikke er muligt at flytte hverken borde og stole fra tagterasserne, området rundt om Fælleshuset eller fra depotet. Det er afdelingens ejendele og er ikke til udlån i egne haver eller stuer. Her kunne man med fordel spørge en nabo eller to.

-      i forbindelse med tilfredshed om gæsteværelser, er der forespørgsel, om det kan være muligt at indkøbe en elkedel og evt 2 kopper til hvert gæsteværelse, så man som gæst på værelset har mulighed for at koge vand mm. Bestyrelsen vil drøfte dette og stå for at sørge for dette

-      I forbindelse med nedlæggelse af skraldeskur drøftes der behov for at have lås på dørene. Dette tager formand videre.

-      Der påtales, at der ved manglende rengøring af enten Fælleshus eller gæsteværelser vil blive taget kontakt til SAB og bestille rengøring af det lejede. Det vil medføre en udgift for beboer der har haft lejemålet

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Referat fra Årsmødet på Tårnfalkebakken torsdag d 26 september 2024.

1.       Erling valgt som dirigent.

2.       Inger valgt som referent.

3.       Erling og Ole valgt som stemmeudvalg.

4.       Lise fremlagde beretning for arbejdet i perioden siden sidste møde.  Beretningen blev godkendt.

a.       Bestyrelsen har haft fokus på kommunikation.

b.       Bestyrelsen har undersøgt mulighederne for at rejse midler til en petanque-bane ved hjælp af midler fra fonde. Det har ikke været muligt, derfor fremsætter bestyrelsen i dag forslag til vedtagelse om etablering af petanquebane og afsættelse af midler til dette.

c.       Beslutningen fra sidste år om Vild med Vilje har været en udfordring. Det er ikke blevet som ønsket, og der er på dette års markvandring besluttet igen at slå kanter på grøfterne og vedligeholde stykket mod Stillling Landevej, så området fremstår mere ryddeligt, og buskene får bedre vækstbetingelser.

d.       Arrangementer i årets løb: Juletræstænding, Nytårskur, Sct.Hans. Søndagscafe, Mandagsklub for kvinder og for mænd.

e.       Ladestanderne er etableret og godt i gang. Det giver nogle udfordringer med parkeringspladserne, da der samtidigt er inddraget 1 parkeringsplads til midlertidige affaldsbeholdere. Det er ikke tilladt at parkere på pladserne ved ladestanderne.

f.        Multibanen (boldbanen med net omkring) har fået repareret belægningen. Det har været dyrt at reparere og forældre bedes informere børn om ikke at pille ved og løsne belægningen.

g.       Der er kommet rullegardiner i køkkenet og hobbyrum.

h.       Problemerne med svalereder ved Fælleshuset er løst, så de ikke kan bygge reder på væggen med vinduerne mod terrassen.

i.         Nye affaldsbeholdere er sat op. De 3 øer er ikke ens. Årsagen kendes ikke, det er Reno Syd, der har bestemt. Utætheden ved beholderen til madaffald er meldt. Den fremtidige anvendelse af skraldeskuret er ukendt, det er ikke beregnet til storskrald, det skal den enkelte lejer selv sørge for. Viceværternes tid skal ikke bruges til at bortskaffe dette.

5.     Driftsbudgettet blev gennemgået af Erlin og godkendt.

6.     Regnskabet blev gennemgået af Erling og godkendt.

7.     Indkomne forslag:

a.       Bestyrelsens forslag om petanque-bane blev forkastet

b.       Havegruppens forslag om vimpel er godkendt og købt. Forslag om indkøb af Japanske Kirsebærtræer er godkendt.

c.       Ordensreglementet er fremsendt til alle lejere og blev godkendt

8.    Valg af formand:  Lise Håhr Larsen – genvalg

9Bestyrelsesmedlem – på valg er Karen og Jørn. Karen ønsker genvalg, Kisser og Gert er foreslået. Afstemning giver 43 stemmer til Karen, 35 stemmer til Kisser og 22 stemmer til Gert. Karen og Kisser er valgt for 2 år.

10.Valg af 2 suppleanter: Forslag Gert og Holger. Der stemmes for at afgøre hvem der er 1. og 2. suppleant. Begge fik 24 stemmer, Gert blev ved lodtrækning valgt som 1. suppleant.

11. Evt.

Der blev spurgt til 5-års-gennemgang. Ole oplyste, at gennemgangen er afsluttet. Alle fremtidige reparationer ligger hos SAB Drift.

Der vil i efteråret igen komme en omgang med mærkning af alle cykler i cykelskure og stativer, så der kan finde en oprydning sted. Alle skal være med til at sikre, at vores område fremstår pænt og ryddeligt og uden unødige brugsting.

 

 

-------------------------------------------------------------------

Afd.45 Tårnfalkebakken

Bestyrelsesmøde  

 

04.01.2024 / kl. 17.00 / HOBBYRUM

DELTAGERE
Kisser, Arne, Karen, Tove, Inger, Lise

DAGSORDEN
Opfølgning på sidste møde
1.       Dato for beboermøde; Nytårskur. Med bobler m/u alkohol og saftevand. Lise skriver invitation og sørger for print + opslag på FB. Omdeles i postkasse. Dato tors.25.1 kl.19

                                          i.         el standere; opsætning, placering, vilkår mm

                                        ii.         firkanter; beplantning mm

                                      iii.         “vild med vilje” drøftelse; hvilke områder det skal slåes græs

                                      iv.         havegruppe

                                        v.         kommende affaldssortering

vi.indkomne forslag af beboer til beboermødet kan indsendes til formand@taarnfalk.com

 

2.                 Indkøb af håndvægte og boksepude; følge op på Rune med hensyn på redskaber og priser

3.                 cykler med de røde strips skal fjernes fra område

4.                 5 års gennemgang; følge op hos SAB med dato mm

Nye punkter
●                   

●                   

næste møde: torsdag 15.02.2024 kl.19.00

-------------------------------------------------------

Afd.45 Tårnfalkebakken

Afdelingsmøde  tirs.26.09.2023

 

KL. 19.00 / Fælleshuset

DAGSORDEN & referat
 

1.    Valg af dirigent: Erling Weber Jensen

2.    Valg af referent: Lise Håhr Larsen

3.    Valg af stemmeudvalg:

4.    Fremlæggelse af beretning for perioden siden sidste møde

a.     Fokuspunkter det forgangne år:

                                               i.          den gode kommunikation

                                              ii.          Petanque bane

                                             iii.          Udeområde; Vild med Vilje

                                            iv.          Sociale arrangementer

                                              v.          Synlighed ifm nye planer i montre og formidling af hjemmesiden

b.     Højdepunkter det forgangne år:

                                               i.          Juletræstændning og Gløgg

                                              ii.          Nytårskur i forbindelse med beboermøde i Januar

                                             iii.          5 års Jubilæums festen

                                            iv.          initiativ til fælles kaffe og morgenbrød hver 1.søndag i måneden

c.      Udfordringer det forgangne år:

                                               i.          sygdom og skader i bestyrelsen

                                              ii.          Petanque bane og at søge Nordea Fonden; mangler kendskab til at søge Fonde og havde lagt op til at melde sig til at deltage i et udvalg

                                             iii.          Afbrændingsforbudet var årsag for at vi måtte aflyse hele vores Sankt Hans tradition - vi vender stærkt tilbage næste år

                                            iv.          Vild med Vilje; det ser sjusket ud. Udfordringer med viceværtens situation og ansvarsområder

                                              v.          Rengøringsselskabs skifte; problemstilling om niveau og udførelse af rengøring af trappeopgang og elevator

                                            vi.          Fartbump og de 20 km/h ikke overholdes - farlig kørsel og færdslen for fodgængere er ikke sikker

                                           vii.          Skraldeskur er en udfordring ift eget ansvar og korrekt sortering i de korrekte containere

                                          viii.          Svaler; i år har vi haft mange. De er fredede. Vi skal have fundet en løsning for facaden; montage af en skinne øverst. Vinduesparti er skæv og det skal tilses

d.     Stort tak til den indesiddende bestyrelse for det forgangne år, drøftelser, diskussioner, engagement, initiativ og gode grin.

1.     Spørgsmål:

a.     Fondssøgning for Petanque bane: hvorfor er det ikke lagt i vores budget? Drøftelsen har været at søge fonde. Arne vil gerne gå med ind i arbejdet omkring fondssøgning og andre praktiske tiltag omkring Petanque banen

 

5.    Godkendelse af driftsbudget med tilhørende PV-plan for 2024

a.     Budgetoversigt uddelt i postkasser i uge 38

b.     Huslejenedsættelse på 11,05% i 2024; grundet byggefinansiering i det første år. Den vil gradvis stige igen i de næstkommende år.

c.      gennemgang af eksempler på huslejer pr. måned ( se “forslag til budget 2024”)

d.     gennemgang af regnskab og budget

e.     gennemgang af vedligeholdelsesplan; den er på 30år

f.       fysisk gennemgang af tilstand i boligerne i løbet af November; alle husstande skal tilses

                                               i.          tilpasning af skraldeøer; affaldssortering i 5 fraktioner + kemikalier. Der er sat 75.000kr af. Der skal dermed suppleres med 2 yderligere containere ved hvert affaldssorteringssted.

Et stort rødt kemikalie skab vil blive sat op udvendigt.

Skraldeskur henlægges helt.

Gratis affaldsposer fra RenoSyd til ny sorteringsordning DA ALT SKAL I POSER!!! I første omgang sponsorer RenoSyd!!

I første omgang containere på hjul vi får til rådighed uden udgift; på sigt nedgravning; vores udgift

                                              ii.          Hvordan skal der sorteres i lejligheden ift 5 fraktioner?! Op til egen husstand

                                             iii.          Madaffald, restaffald, tekstiler, pap/papir, emballage mm.

g.     gennemgang af Antennebudget 2024 igennem antenneforeningen. Husk det er frivilligt at tage imod denne ydelse

6.    Orientering om regnskab 2022

7.    Behandling af indkomne forslag

a.     Rune Søndergaards forslag om yderligere vægte i fitness; Et gæt på udgift vil være 5.000kr. 31 stemmer for. 10 stemmer imod. Godkendt til indkøb

b.     Rune Søndergaards forslag om krog og boksepude. Et gæt på udgift vil være 2.000kr. ift boksepude. 16 stemmer for. 11 stemmer imod.

c.      Gert Høyrups forslag om hæk og hegn.  tages op til drøftelse i Bestyrelsen, vedtagelse ved bestyrelse og beboer og skrives ind i afdelingens ordensreglement og dernæst sendes ud til alle beboer

d.     Gert Høyrups forslag om havegruppe med opgave forskønnelse af området rundt om fælleshuset; godkendt.

8.    Valg af medlemmer til  afdelingsbestyrelsen:

                  På valg er: Gert Høyrup og Tove Brunsmose

-        Gert ønsker ikke at genvælges

-        Tove ønsker genvalg

-        Arne stiller op

-        Arne og Tove er valgt ind i bestyrelsen

9.    Valg af suppleanter

-        Kisser stiller op; 1.suppleant

-        Inger stiller op; 2.suppleant

10.                 Eventuelt

a.     gamle cykler der blev sat strips på; de har stået lige siden, de er ikke blevet fjernet

b.     Hvad må og må man ikke; må man støvsuge foran sin lejlighed? Må man køre på el-løbehjul mm?! Er det tilladt at parkere sin motorcykel foran sin lejlighed?

Henstilling til at holde sig til ordensreglementet.

Fx Kørsel på stier ift af/pålæsning eller støvsugning er tilladt.

Al parkering foregår på p-områder.

El-løbehjul/seg boards er der ikke et reglement for; op til forældre at tage ansvar for færdsel.

Der kan stilles forslag om at det skal skrives ind i ordensreglementet for hele afdelingen og sendes ud til alle beboerne.

c.      Sand stierne er blevet meget smalle; opmærksomheden bør falde på erosion af sand stierne. Ukrudt bekæmpes med “damp”.

d.     Når man bor i stuen, hvis ansvar er det at holde “grøften”. På de første tegninger var meningen med vildt græs; det kom ikke op. Det skal “renses” og ellers stå vildt.

e.     Kvashegn - er der stemning for at få etableret kvashegn så hækaffald mm kan indgå i kvashegn (Erling har yderligere info omkring formål og projekt for Skanderborg kommune)

f.       Svaler; udfordring op ved egne lejemål; på svalegangen. Betonen tager skade af afføringen, træterrassen tager skade af afføringen. Skal det tages op mht opføring af montage af noget der gør at svaler “holdes ude”. Større skade på fælleshuset ift svalereder, afføring på vinduesparti og træterrasse. Da svaler er fredede kan SAB ikke foretage sig noget ift at fjerne intakte svalereder

g.     repræsentantsskabsdag besigtiger afdelingen lør.4.11

h.     belægning på de udvendige trapper ift vand og kommende is. Der holdes nøje øje med vand og evt islag i kommende vinter da der fortsat er problemstilling om, at vandet ikke ledes fra trappens overflade men fortsat danner vandpytter

i.       1.10.23 - 5 års gennemgang. Der er afdelingen 5.år

j.       5.årsgennemgang af lejemål - man får en seddel, fejl og mangler noteres og de tages videre til ingeniør - evt udbedring efter registrering. evt kosmetiske skader man ikke selv hæfter for ved fraflytning

k.      teknikrummet/skabet - 1.årsgennemsyn - det trækker fx i en af lejlighederne da det ikke er isoleret

l.       Bump; den opsatte plante udenfor nr.8 er for sikkerhed af at der bliver taget fart fra foran de lejligheder ved skraldeskuret. Potte males for synliggørelse; evt sprayes med refleks maling. Evt opsættelse af flere bump eller pæl til drøftelse i bestyrelsen og tage op til afdelingsmøde.

m.    El-standere; ved ønske vil de blive etableret. Nyt selskab fra Sønderborg - investere i SAB afdelinger. De vil blive offentlige; med app og “taxameter” efter endt opladning. Ved behov - indkalde ekstraordinært afdelingsmøde for hurtigere opsætning af el-standere i afdelingen. Med 10årig el-aftale. Med forslag om placering; 1 el-stander med 2udtag; 10årig el-aftale er fast

n.     ønske om fællesspisning genetableres

 

 

      Underskrift Direktør                                                                    Underskrift referent

 

--------------------------------------------------------------------------

TFB afd.45

19.1.2023 kl.18.30 - NYTÅRSKUR 


Dagsorden

velkommen og godt nytår
praktisk - oprydning efter arrangement

Nyt fra bestyrelse

Planer for udearealer i afdelingen
de små stykker foran postkasserne
de firkanter der er i den ydre p-ring
grøntområde ift græsslåning / vild med vilje
hjemmeside www.taarnfalk.com 
overdragelse af hjemmeside fra Palle til Simon samt bestyrelse
kontakt, nyheder, arrangementer, mails, booking mm
ordensreglement revideres i foråret
gennemgang af SAB inden den sendes ud til beboere
kommende markvandring; marts - er der noget på bygningens ydre - så meddel gerne på formand@taarnfalk.com så tager vi det med
5 års gennemgang til efterår - OBS på egne lejligheders gennemgang
bestyrelsens initiativ til arrangementer 
Sankt Hans
Juletræsfest
Nytårskur
evt nye ideer, fællesspisning aften/morgenmad, foredrag, spilleklub mm med eget initiativ er yderst velkommen